Nerezident daňový
Ing. Pavel Kyselák
Zákon o daních z příjmů uvádí definici rezidenta-fyzické
osoby v ustanovení § 2 odst. 2. Podle tohoto
ustanovení je rezidentem ČR fyzická osoba, která má na území České republiky
bydliště nebo se zde obvykle zdržuje.

Na tuto definici navazuje čtvrtý odstavec téhož paragrafu, který
uvádí, že bydlištěm na území ČR se pro účely ZDP rozumí místo, kde má
poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se
v tomto bytě zdržovat.
Stálý byt je blíže definován v pokynu D-6 publikovaném ve
Finančním zpravodaji číslo 7/2011. Stálým bytem se rozumí byt, který je
poplatníkovi kdykoliv k dispozici podle jeho potřeby, ať již vlastní či
pronajatý. Tento byt může být poplatníkem pronajat jiné osobě formou, která
umožňuje podle potřeby poplatníka obnovení užívání bytu poplatníkem bez
prodlevy.

Úmysl poplatníka zdržovat se trvale ve stálém bytě se posuzuje
vzhledem k okolnostem jeho osobního a rodinného stavu, jestli zde má rovněž
např. manželku, děti, rodiče, či zda je byt využíván v návaznosti na jeho
ekonomické aktivity (podnikání, zaměstnání apod.).
Termín "obvyklé zdržování“ na území ČR je blíže rozveden v § 2 odst. 4; poplatníky
obvykle se zdržujícími na území ČR jsou ti, kteří zde pobývají alespoň 183
dnů v příslušném kalendářním roce, a to souvisle nebo v několika
obdobích.

Do lhůty 183 dnů se započítává každý započatý den pobytu.
Fyzickou osobu-nerezidenta charakterizuje § 2 odst. 3 ZDP, který
uvádí množinu poplatníků-fyzických osob, kteří nemají na území ČR bydliště nebo
se zde obvykle nezdržují.

Výjimku tvoří pouze ty zahraniční osoby, které se na našem území
zdržují pouze za účelem studia nebo léčení. I když svým pobytem v ČR překročí
obvyklou dobu 183 dnů, jsou nadále z hlediska ZDP považovány za
nerezidenty.
Pro zajímavost je nutné ještě uvést, že ani druhý, ani třetí
odstavec § 2 ZDP výslovně neuvádí
legislativní zkratku rezident či nerezident (termíny "daňový rezident ČR“ a
"daňový nerezident“ nově obsahuje připravovaná novela ZDP).

Odvolávky na tyto typy poplatníků v ostatních částech zákona
stejně jako v jiných zákonech, pokynech a sděleních MF jsou potom zbytečně
zdlouhavé a těžkopádné. Stejný problém se týká i § 17 ZDP, kde jsou
definováni poplatníci daně z příjmů právnických osob. Na druhé straně zkratku
rezident už obsahuje ZDP např. §§ 19 nebo 38e.
V případě, že zahraniční fyzická osoba z bezesmluvního státu splní aspoň jedno ze dvou kritérií rezidentství v ČR (kromě výjimky u osob,
které se v ČR zdržují pouze za účelem studia nebo léčení), stává se daňovým
rezidentem ČR se všemi důsledky z toho plynoucími.
V případě, že ve stejné situaci jde o zahraniční fyzickou osobu ze smluvního státu, je při konečném stanovení rezidentství této osoby nutné
přihlédnout k příslušným ustanovením této smlouvy.
Zákon o daních z příjmů definuje rezidenta-PO v § 17 odst. 3 jako
poplatníka, který má na území ČR své sídlo nebo místo svého vedení, kterým se
rozumí adresa místa, z něhož je poplatník řízen.

Důvodem této "alternativní“ definice je zamezení daňovým únikům v
případech, kdy se daňový subjekt zaregistroval v zahraničí (zejména v oblastech
daňových rájů), přičemž skutečné (hlavní) vedení firmy je umístěno a probíhá na
území České republiky. Podle této úpravy se i tento daňový subjekt stává
rezidentem ČR. Bližší vymezení k pojmu "místo vedení“ je uvedeno ve sdělení MF
ve Finančním zpravodaji č. 1/2001 pod č.j. 251/122 867/2000.
Daňový nerezident - právnická osoba - je definován v § 17 odst. 4 ZDP jako
poplatník, který nemá sídlo na území České republiky.
Finálním dokladem o daňovém rezidentství konkrétního subjektu je
Potvrzení o daňovém domicilu, které vydávají příslušné finanční úřady. Toto
potvrzení daňového úřadu příslušného státu svědčí o tom, že dotyčná osoba je
daňovým rezidentem tohoto státu.

Tiskopis "Potvrzení o daňovém domicilu“, který pro potřeby
českých rezidentů vydávají české finanční úřady, má číslo MFin 5232. Potvrzení
je uvedeno na trojjazyčném předtisku, v angličtině jde o "Certification on the
tax-payer’s residence“. Jeho předložením v příslušném smluvním státě
poplatníkovi vzniká nárok na uplatnění snížené sazby daně podle smlouvy či na
aplikaci smlouvy obecně. Potvrzení vydávají české finanční úřady po zaplacení
správního poplatku ve výši 100 Kč.

Potvrzení o daňovém domicilu finanční úřady vystavují k datu nebo
za zdaňovací období, které již uplynulo. Potvrzení se vystavuje pouze osobám,
na něž se vztahuje konkrétní smlouva o zamezení dvojího zdanění (viz Zamezení dvojího zdanění - smlouvy).
Při stanovení daňového rezidentství v případech, kdy jde o fyzickou
osobu z bezesmluvního státu nebo rezidenta ČR, který realizuje své aktivity v
bezesmluvním státě, pro který potřebuje potvrdit, že je rezidentem ČR,
vystavuje správce daně protokol podle § § 60 až 62 DŘ. V
protokolu jsou uvedeny rozhodné skutečnosti, a pokud dojde správce daně k
názoru, že na základě předložených důkazů jsou splněna všechna kritéria § 2 odst. 2 ZDP, učiní
závěr, že jde o rezidenta ČR. V tomto případě se potvrzení nevystavuje.
Protokol potom obsahuje příslušné rozhodnutí správce daně.

Právo Ministerstva financí rozhodnout ve sporných případech o
daňovém rezidentství uvádí ustanovení § 39 odst. 3 písm. b)
ZDP.
Nahoru Smlouvy o zamezení dvojího zdanění
Smlouvy o zamezení dvojího zdanění uvádějí problematiku rezidentství
většinou v článku 4 - Rezident. Smlouvy o zamezení dvojího zdanění samy
o sobě nezasahují do vnitrostátních zákonů, které stanovují podmínky pro
rezidentství, a tudíž i pro neomezenou (plnou) daňovou povinnost v příslušném
státě. Více viz komplex hesel Zamezení dvojího zdanění.
Nahoru Dvojí rezidentství
Ustanovení tohoto článku řeší kolizní situace, kdy z hlediska
vnitrostátních zákonů dochází ke vzniku dvojího rezidentství, zejména u
fyzických osob. Smlouvy obsahují speciální ustanovení, která určí, jakému
konceptu určení rezidentství je dána přednost.

Smlouva také uvádí další postupná kritéria, pomocí nichž se
rezidentství určí (stálý byt, užší osobní a hospodářské vztahy - tzv. středisko
životních zájmů, obvyklé zdržování, státní příslušnost, vzájemná dohoda
příslušných úřadů).
Nahoru Smlouva se Slovenskem
Na příkladu smlouvy mezi ČR a Slovenskem si rozebereme jednotlivá
ustanovení článku 4 - Rezident.
V prvním odstavci se uvádí, že pro účely této smlouvy výraz
"rezident smluvního státu“ označuje každou osobu, která je podle právních
předpisů jednoho státu podrobena v tomto státě zdanění z důvodu svého bydliště,
trvalého pobytu, místa vedení nebo jakéhokoli jiného podobného kritéria. Tato
definice se odvolává na koncept rezidentství (bydliště, sídlo), který přijaly
vnitrostátní zákony. U fyzických osob je definice zaměřena na popsání různých
forem osobního vztahu k příslušnému státu. Více viz Slovensko - smlouva o zamezení dvojího
zdanění.
Nahoru Dvojí rezidentství
Druhý odstavec řeší případy, kdy je fyzická osoba podle ustanovení
prvního odstavce rezidentem obou smluvních států.

Fyzická osoba má bydliště na Slovensku, čili podle domácích
zákonů je rezidentem Slovenské republiky. V České republice však podniká a
překročila zde 183 dnů pobytu v kalendářním roce. Z tohoto hlediska a podle ZDP
se stává také rezidentem České republiky. (Podmínky pro naplnění druhého
kritéria rezidentství v ČR - bydliště - nejsou u této osoby splněny.) Druhý
odstavec smlouvy tedy obsahuje zvláštní pravidla (kritéria) pro určení
rezidentství pouze vůči jednomu smluvnímu státu.
Prvním kritériem řešení vzniklého konfliktu je existence stálého
bytu, kdy se předpokládá, že rezidentství patří tomu státu, ve kterém má
příslušná osoba stálý byt. Toto první kritérium by bylo tedy dostačující pro
řešení uvedeného příkladu, kdy fyzická osoba zůstává rezidentem Slovenska.
Koncepce stálého bytu (vlastní či pronajatý dům nebo byt, najatá zařízená
místnost) vychází z toho, že si jej fyzická osoba pořídila pro trvalé užívání
na rozdíl od pobytu, z něhož je zřejmý pobyt na kratší dobu (podnikání,
rekreace, vzdělání apod.).
Nahoru Středisko životních zájmů
Při eventuální rovnosti předchozí podmínky je pak rezidentství
přisuzováno tomu státu, kde má fyzická osoba užší osobní a hospodářské vztahy
(tzv. středisko životních zájmů). Toto kritérium vychází z rodinných a
společenských vztahů fyzické osoby, kde je zaměstnána, její politické, kulturní
a jiné činnosti, místa podnikání, uložení úspor apod. Všechny vyjmenované
okolnosti se však musí posuzovat ve svém celku.
Na druhé straně se musí vzít v úvahu i ta skutečnost, že si fyzická
osoba ponechala byt v prvním státě, kde vždycky žila, kde pracovala, apod. Tuto
skutečnost lze potom hodnotit jako podržení si svého střediska životních zájmů
v prvním státě.

Nelze-li jednoznačně určit, kde má fyzická osoba středisko
životních zájmů, nebo jestliže nemá stálý byt v žádném smluvním státě, pak je
rezidentem toho státu, kde se obvykle zdržuje. Pro tento účel častého zdržování
se bere v úvahu nejen pobyt ve stálém bytě příslušného státu, ale i na všech
jiných místech tohoto státu.
Jestliže ani toto kritérium jednoznačně neřeší otázku rezidentství,
považuje se za rezidenta toho státu, jehož je státním příslušníkem. V případě,
že je tato osoba státním příslušníkem obou států nebo žádného z nich, musí
příslušné úřady (v případě ČR ministr financí ČR nebo jeho zmocněný zástupce a
v případě Slovenské republiky ministr financí SR nebo jeho zmocněný zástupce)
otázku rezidentství fyzické osoby vyřešit vzájemnou dohodou.

V návaznosti na ustanovení § 35ba ZDP je možné u
nerezidenta uplatnit tzv. základní slevu na poplatníka podle ustanovení § 35ba odst. 1 písm. a) ZDP s výjimkou, kdy tato osoba pobírá k 1. lednu zdaňovacího období starobní důchod
z důchodového pojištění nebo ze zahraničního povinného pojištění stejného
druhu. Eventuální pozice rezidenta ČR například z hlediska zaměstnance v
návaznosti na uplatňování dalších slev či daňového zvýhodnění je totiž pro
rezidenta daleko snazší než pro nerezidenta.
Velmi častou a typickou variantou u zahraničních zaměstnanců zejména
z Polska či ze Slovenska u velkých českých společností je například situace
fyzické osoby - občana Slovenska, který pracuje několik let v České republice,
bydlí na ubytovně, rodinu má však stále na Slovensku, kam se pravidelně cca
týdně vrací.

Z hlediska tuzemských zákonů bude tato osoba patrně rezidentem
Slovenska i České republiky. Pro účely stanovení jeho rezidentství pouze na
území jednoho státu bude tedy nutné vyjít z ustanovení článku 4 - Rezident
smlouvy se Slovenskem. Dle druhého odstavce tohoto článku v případě kolize
rezidentství podle tuzemských zákonů je osoba rezidentem toho státu, ve kterém
má k dispozici stálý byt.
V daném případě lze dovodit, že tato osoba má stálý byt na
Slovensku, ale i v ČR, za což by mohla být považována i ubytovna, kde
dlouhodobě přebývá, i když nejde v pravém slova smyslu o byt "na všechny
časy“.
Dalším "rozkličovacím“ kritériem je tzv. středisko životních zájmů.
Na jedné straně jsou sice jeho pracovně-ekonomické aktivity v České republice,
ale v daném případě se dá říci, že na Slovensku si tzv. podržel středisko
životních zájmů. Na Slovensku má stálé bydliště, kde žije jeho rodina s
dětmi a dalšími příbuznými, má zde svůj majetek, udržuje si zde užší osobní
vztahy, tj. společenské, politické, kulturní apod. Navíc v tomto prostředí
zmiňovaná osoba vždycky žila i pracovala. Z této varianty je tedy možno udělat
závěr, že tato osoba je stále rezidentem Slovenska, neboť většina forem
přirozeného osobního vztahu směřuje k tomuto státu.
Popsanou situaci je možno přiřadit do "širší rubriky“ tzv. pendlerů, tedy zahraničních pracovníků, kteří do ČR pravidelně dojíždějí
za účelem zaměstnání. Souhrnně lze říci, že při posuzování otázky daňového
rezidentství příslušné fyzické osoby je nutné postupovat podle konkrétní
situace a skutečného osobního postavení této fyzické osoby.

Při stanovení rezidentství v ČR je nutné vycházet ze všech
skutkových náležitostí a osobního postavení fyzické osoby v návaznosti na výše
uvedené ustanovení tuzemského ZDP a dále v návaznosti na ustanovení v našem
případě smlouvy se Slovenskem. Veškeré podané důkazy za účelem získání
rezidentství v ČR si může dále správce daně sám ověřovat včetně využití článku
25 - Výměna informací smlouvy se Slovenskem. Pomocí uvedeného ustanovení
smlouvy může správce daně získat i potřebné informace na Slovensku.
Třetí odstavec článku 4 smlouvy se Slovenskem řeší konfliktní
situaci, kdy v důsledku domácích zákonů může u právnické osoby vzniknout
rezidentství v obou smluvních státech. Potom je PO považována za rezidenta toho
státu, v němž se nachází místo jejího skutečného (hlavního) vedení.

Slovenská společnost má sídlo na Slovensku - je tedy podle
slovenské daňové legislativy rezidentem Slovenska. V České republice má však
místo svého hlavního vedení, a tudíž podle ustanovení § 17 odst. 3 ZDP je
považována i za rezidenta ČR. Dle zmíněného ustanovení článku 4 smlouvy se
Slovenskem je pak pouze rezidentem ČR.

V praxi lze však v daném případě předpokládat značně složité
prokazování otázky místa skutečného (hlavního) vedení společnosti. Případnou
pochybnost i v tomto případě řeší příslušné úřady vzájemnou dohodou, jako je
tomu u fyzických osob.
Nahoru Smlouva s Německem
Podobná kritéria (jako ve smlouvě se Slovenskem) pro určení
rezidentství fyzické osoby uvádí i článek 4 - Daňový domicil v dosud
platné smlouvě mezi ČR a Spolkovou republikou Německo o zamezení dvojího
zdanění v oboru daní z příjmů a z majetku.
Toto ustanovení však neobsahuje závěrečnou "pojistku“, která otázku
rezidentství řeší dohodou mezi příslušnými úřady v případech, kdy pomocí
uvedených kritérií není možné jednoznačně určit rezidentství příslušné fyzické
osoby, jako je tomu ve většině ostatních smluv. V daném případě by se za
shodným účelem dalo použít ustanovení třetího odstavce článku 25 - Řešení
případů cestou dohody.

Více viz Zamezení dvojího zdanění - smlouva s Německem.
Nahoru Zdanění nerezidentů
Zvláštností při zdaňování příjmů nerezidentů v ČR je skutečnost, že
daňová povinnost je do značné míry přenesena na plátce daně (rezidenty ČR a
zahraniční plátce daně dle ustanovení § 38c ZDP). Obrazně řečeno,
vzniká při zdaňování nerezidentů v ČR "tandemová dvojice“ plátce a poplatník,
ale povinnosti nerezidenta (daňové přiznání) a plátce daně (zajištění daně,
srážková daň či záloha na daň) jsou zákonem o daních z příjmů stanoveny
samostatně.
Výčet jednotlivých druhů příjmů nerezidentů ze zdrojů na území
ČR uvádí § 22 ZDP. Jedná se o
veškeré příjmy nerezidentů (peněžní i nepeněžní), které v ČR podléhají dani z
příjmů. Rozhodujícím kritériem zdanění těchto příjmů je skutečnost, že jejich
zdroj je na území České republiky. Není proto podstatné, v jaké měně, z jakého
účtu, či na jakém státním území došlo k plnění.
Nahoru Způsob výběru daně
Režim zdaňování nerezidentů z příjmů ze zdrojů na území ČR můžeme v
závislosti na způsobech vybírání daní a dále na jednotlivých druzích příjmů
rozdělit do několika skupin:
-
podání daňového přiznání spojené obvykle se zajištěním daně,
-
srážková daň,
-
záloha na daň z příjmů FO ze závislé činnosti.
-
Zajištění daně
Povinnosti nerezidenta podat v ČR daňové přiznání předchází
zpravidla povinnost plátce daně provést zajištění daně. Uvádíme přehled
jednotlivých druhů příjmů (včetně odkazů na ZDP), u kterých z hlediska plátce
daně může nastat povinnost provést zajištění daně, a nerezident (poplatník) má
povinnost podat v ČR daňové přiznání:
V daňovém přiznání se od vypočtené daně odečtou částky, které plátce
daně odvedl v rámci své povinnosti (anebo se žádá o vrácení přeplatku na
dani).
Do množiny nerezidentů, u kterých přichází v úvahu zajištění daně
dle ustanovení §…