3.20
Smlouva s Hongkongem o zamezení dvojího zdanění
Ing. Pavel Kyselák
Určitým specifikem nové smlouvy s Hongkongem v porovnání s ostatními
smlouvami o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmů, které má Česká
republika dosud uzavřené, je skutečnost, že nejde o smluvní vztah s druhým
státem, nýbrž se zvláštní administrativní oblastí Čínské lidové republiky.
Hongkong totiž nepředstavuje sám o sobě samostatný stát, proto se ve smlouvě
používá termín „smluvní strana“ na rozdíl od obvyklé smluvní terminologie
„smluvní stát“ v jiných smlouvách.
Nicméně jurisdikce Hongkongu je zcela nezávislá na ČLR, pokud jde o
daňovou politiku, ukládání daní apod. Samotná smlouva mezi vládou České
republiky a vládou Čínské lidové republiky (č. 65/2011 Sb.m.s.) se na Hongkong
nikterak nevztahuje. [Sdělení MF ČR ke smlouvě s Čínou pod č.j.
15/68148/2011-153, publikované ve Finančním zpravodaji č. 5/2011, přímo uvádí:
„Tato smlouva se v kontextu definice výrazu ,Čína‘ (viz článek 3 Smlouvy s
Čínou) nevztahuje např. na Hongkong, Tchaj-wan a Macao.“ S oblastí Macaa
nebyl v této otázce dosud navázán kontakt.
Nová smlouva mezi vládou České republiky a vládou Hongkongu – zvláštní
administrativní oblasti Čínské lidové republiky – o zamezení dvojího zdanění a
zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmů (dále jen „smlouva s
Hongkongem“) vstoupila v platnost dnem 24. ledna 2012. Publikována byla ve
Sbírce předpisů České republiky – Mezinárodní smlouvy v částce 26/2012 pod
číslem 49/2012 Sb.m.s. a doplnila tak celkový počet dosud zveřejněných a
platných smluv o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmů a majetku,
které má Česká republika uzavřené. Tato smlouva se začne podle ustanovení
článku 26 – Vstup v platnost v ČR provádět od 1. ledna 2013 jak u
daní vybíraných srážkou u zdroje, tak i u ostatních daní z příjmů. Do té doby
bude mezi ČR a Hongkongem v této oblasti bezesmluvní vztah. Sjednaná smlouva
zvýší právní jistotu případných investorů obou smluvních stran.
K nové smlouvě s Hongkongem si uvedeme jen několik vybraných
poznámek.
Níže uvedená tabulka uvádí přehled hraničních daňových sazeb u
vybraných druhů příjmů nerezidentů příslušné smluvní strany na území strany
zdroje příjmů. K těmto hraničním sazbám je nutné připomenout skutečnost, že se
ve straně zdroje nevztahují na příjmy stálé provozovny druhé smluvní strany
umístěné na území první smluvní strany, pokud dosahují vyjmenovaných druhů
příjmů. Přehled dále obsahuje časové testy u tzv. „staveništních a službových“
stálých provozoven, jak je uvedeno v článku 5 – Stálá
provozovna.
Souhrnná tabulka ke smlouvě s Hongkongem:
NahoruOsvobození u dividend a jiných podílů na zisku
Z hlediska českých daňových rezidentů může být diskutabilní aplikace
ustanovení § 19 odst. 9 ZDP, a to vzhledem k
tomu, že v bodě 1. citovaného ustanovení se uvádí jedna z podmínek pro
osvobození: „…pokud tato společnost je daňovým rezidentem třetího státu, se kterým má Česká republika uzavřenou účinnou smlouvu o zamezení
dvojího zdanění…“ Jak už bylo uvedeno výše, samotný Hongkong však není
stát. Pro právní jistotu poplatníků by proto bylo vhodné doplnit toto
ustanovení zákona o daních z příjmů o termín jurisdikce apod.
Podobnou úpravu by měla obsahovat i další související ustanovení § 19 ZDP. Kromě smlouvy s Hongkongem lze
totiž do budoucna očekávat i další smlouvy s územími či oblastmi obdobného
typu, které nejsou samostatným státem.
NahoruZajištění daně
Na rozdíl od rezidentů členských států EU a rezidentů států, které
tvoří Evropský hospodářský prostor (Norsko, Island a Lichtenštejnsko), se v
případě příjmů rezidentů Hongkongu ze zdrojů na území ČR eventuálně uplatňuje
povinnost zajištění daně podle § 38e ZDP, a to u zdanitelných příjmů
(podle tuzemského zákona i smlouvy s Hongkongem), z nichž není daň vybírána
srážkou podle zvláštní sazby daně.
NahoruPříjmy z úroků
Pro právní jistotu poplatníků je ve druhém odstavci článku 11 –
Úroky, který uvádí definici termínu „úroky“, uvedena poslední věta, že: „… výraz ,úroky‘ nezahrnuje žádnou část příjmů, která je považována za
dividendu podle ustanovení článku 10 odstavce 3.“ Je to vlastně potvrzení
postupu u rekvalifikace úroků na dividendy, kdy tuzemský právní předpis v § 22 odst. 1 písm. g) bod 3. ZDP
uvádí, že za podíly na zisku se pro účely tohoto ustanovení považuje i zjištěný
rozdíl mezi sjednanou cenou a cenou obvyklou na trhu a dále úroky, které se
neuznávají jako výdaj (náklad) podle § 25 odst. 1 písm. w) a zm)
ZDP – nízká kapitalizace. Třetí odstavec čl. 10 smlouvy s Hongkongem
potom uvádí, že výraz: „…,dividendy‘ označuje i jiné příjmy, které jsou
podrobeny stejnému daňovému režimu jako příjmy z akcií podle právních předpisů
strany, jejíž je společnost, která rozdílí zisk nebo provádí platbu,
rezidentem.“
NahoruLicenční poplatky
„Definiční“ třetí odstavec licenčních poplatků v článku 12 –
Licenční poplatky smlouvy s Hongkongem přímo neuvádí výraz počítačové
programy (software). Česká republika však tento příjem mezi tzv. průmyslové
licenční poplatky…