Zamezení dvojího zdanění - smlouva s Ukrajinou
Ing. Pavel Kyselák
Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Ukrajiny o
zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmů a z
majetku (dále jen smlouva) byla publikována ve Sbírce zákonů č. 103/1999.
Smlouva vstoupila v platnost dne 20. dubna 1999, ale pro praktickou daňovou
aplikaci je účinná až od 1. ledna 2000. Tato skutečnost vyplývá z článku 28 - Vstup v platnost, odst. 1 písm. a) a b), kde se nepřímo (ve
vazbě na datum, kdy smlouva vstoupí v platnost) uvádí, že ustanovení této
smlouvy se uplatňují jak u daní vybíraných srážkou u zdroje, tak u ostatních
daní z příjmů a daní z majetku od 1. ledna 2000.
Podle druhého odstavce citovaného článku se smlouvy
bývalé RVHP (smlouva o zamezení dvojího zdanění příjmu a majetku FO č. 30/1979
Sb. a smlouva o zamezení dvojího zdanění příjmu a majetku PO č. 49/1979 Sb.)
vůči Ukrajině uplatňovaly až do 31. 12. 1999. Uplatňování těchto smluv ve
vzájemných daňových vztazích mezi ČR a Ukrajinou po rozpadu bývalého Sovětského
svazu bylo uvedeno ve Finančním zpravodaji č. 7-8/1993 ze dne 25. 8. 1993 pod
č.j. 251/35201/93. Podle aplikace smlouvy bývalé RVHP příjmy ukrajinských
právnických osob dosahované na území ČR převážně nepodléhaly zdanění.
Nahoru Stav od 1. 1. 2000
Datum 1. leden 2000 je tedy velmi důležité, neboť
uplatňování smluv bývalé RVHP ve vztahu k ukrajinským rezidentům působícím v ČR
mělo mnohdy zcela zásadní rozdílné daňové dopady v porovnání s uplatňováním
nové dvoustranné smlouvy. K uplatňování smlouvy vydalo MF ČR pokyn č. D-211 pod
č.j. 251/19 938/2000 ve Finančním zpravodaji č. 3/2000.
Obsah a členění smlouvy vychází z modelové smlouvy OECD
(Organizace pro evropskou spolupráci a rozvoj), které je Česká republika členem
od roku 1995. Výhrady České republiky k některým článkům vzorové smlouvy OECD
byly publikovány ve Finančním zpravodaji č. 4/1996 a zároveň byly uplatněny i
ve smlouvě s Ukrajinou. Samotnou smlouvu lze pak dle jednotlivých článků
rozdělit takto:
-
Úvodní a definiční články (1 - 4)
-
Jednotlivé druhy příjmů (5 - 22)
-
Metody zamezení dvojího zdanění (23)
-
Závěrečné články (24 - 29).
Nyní si rozebereme nejvýznamnější body smlouvy.
V článku 1 - Osoby, na které se smlouva vztahuje,
jsou vymezeny osoby, kterých se smlouva týká. Jde o právnické a fyzické osoby,
které mají bydliště nebo sídlo v České republice, na Ukrajině nebo v obou
státech. Kritérium bydliště nebo sídla lze v tomto případě označit za jeden z
hlavních znaků pro určení daňové příslušnosti konkrétní osoby (kde je
rezidentem).

V případě, že příslušná osoba nesplní podmínku
rezidentství v České republice ani na Ukrajině, nevztahují se na ni, až na
výjimky (například v článku 24), ustanovení této smlouvy.

Daňové rezidentství právnické či fyzické osoby z ČR
potvrzují místně příslušné finanční úřady na tiskopisu Mfin 5232 „Potvrzení o
daňovém domicilu“. Toto potvrzení vydávají české finanční úřady bez zaplacení
správního poplatku a jeho předložením na Ukrajině příslušné osobě vzniká nárok
na uplatnění úlev a osvobození dle smlouvy.
Na druhé straně, pokud ukrajinská osoba předloží
českému plátci daňový domicil, kterým ukrajinský daňový úřad potvrzuje
rezidentství této osoby na Ukrajině, jde o nepochybný důkaz vedoucí k tomu, aby
plátce vůči tomuto nerezidentovi ve vazbě na tuzemské zákony aplikoval i
ustanovení smlouvy s Ukrajinou.
Nahoru Předmětné druhy daní
Jak už říká sám název smlouvy, smlouva se vztahuje na
daně z příjmů a z majetku. Netýká se například daně z přidané hodnoty. V
odstavci 3 článku 2 - Daně, na které se smlouva vztahuje, jsou konkrétně
uvedeny názvy těch druhů daní, které platily (a dosud platí) v době uzavírání
smlouvy. Na případ, že jeden ze smluvních států změní název, strukturu apod.
těchto druhů daní, pamatuje odstavec 4, který říká, že v těchto případech se
nebude měnit smlouva - bude platit i nadále. S tím dovětkem, že příslušné úřady
(rozumí se podle článku 3 smlouvy v případě Ukrajiny Ministerstvo financí
Ukrajiny nebo jeho zmocněný zástupce a v případě ČR ministr financí ČR nebo
jeho zmocněný zástupce) si tyto změny vzájemně sdělí.
Nahoru Všeobecné definice
První odstavec článku 3 - Všeobecné definice definuje některé termíny, které jsou ve smlouvě běžně použity. Pochopitelně
nevyčerpává definice všech termínů ve smlouvě, což řeší tzv. „zbytkovou“
metodou odstavec 2, který říká, že u výrazů, které nejsou definovány v
předchozím odstavci, se bude vycházet z právního výkladu toho státu, který bude
smlouvu aplikovat. V odst. 1 písm. h) je definován výraz „mezinárodní doprava“,
což potom navazuje na článek 8 - Mezinárodní doprava, který uvádí právo
na zdanění zisků z provozování lodí, člunů, letadel, silničních nebo
železničních vozidel právě v mezinárodní dopravě. Pro aplikaci této definice a
dále tedy aplikaci dle článku 8 musí být splněny podmínky:
-
Tuto dopravu musí provozovat český nebo ukrajinský
podnik.
-
Tato linka bude vedena mezi místy v obou státech.

Může se třeba jednat o autobusovou linku, kterou
provozuje pražská dopravní společnost na lince Praha - Užhorod. V případě, že
by tato firma provozovala linku na trase mezi dvěma ukrajinskými městy,
nejednalo by se o mezinárodní dopravu podle této definice, a tudíž i při
zdanění z příjmu z této linky by se nepostupovalo podle článku 8.
Článek 4 - Rezident uvádí definici rezidentství,
na kterou se potom vztahuje tzv. neomezená daňová povinnost z celosvětových
příjmů v příslušném smluvním státě. Při určování rezidentství nastává
nejsložitější situace u fyzických osob. Proto smlouva uvádí další postupná
kritéria, pomocí nichž se určí rezidentství (stálý byt, středisko životních
zájmů, obvyklé zdržování, státní příslušnost). Jestliže rezidentství fyzické
osoby nelze jednoznačně určit ani za pomoci těchto kritérií, určí je smluvní
strany (ministerstva financí) na základě vzájemné dohody.
Jednotlivé druhy příjmů, o kterých se smlouva zmiňuje,
lze podle článků rozdělit takto:
-
příjmy z přímého podnikání v zahraničí (články 5, 7,
8)
-
příjmy z movitého a nemovitého majetku (články 6 a
13)
-
příjmy z kapitálového majetku (články 10-12)
-
příjmy fyzických osob (články 14-20)
-
ostatní příjmy (článek 21)
V článku 5 - Stálá provozovna je tento výraz
definován jako trvalé místo pro podnikání, jehož prostřednictvím je zcela nebo
zčásti vykonávána činnost podniku. Druhý odstavec uvádí příkladmý výčet
situací, které přicházejí v úvahu u tohoto pojmu.

Pro hodnocení, zda vznikla stálá provozovna, či ne,
není rozhodující, zda prostory, ve kterých působí zahraniční firma, přímo
vlastní, nebo je má pronajaty.

Působí-li ukrajinská fyzická osoba na území ČR na
základě živnostenského oprávnění a její činnost naplňuje definici stálé
provozovny, potom vzniká plátci daně při úhradě této osobě povinnost provést 10
% zajištění daně podle ustanovení ZDP. Na druhé
straně však samotné oprávnění k podnikání na území ČR u ukrajinské fyzické
osoby nemusí znamenat, že jí automaticky vzniká na území ČR stálá
provozovna.
Nahoru Vznik stálé provozovny
Pro vznik stálé provozovny platí dále uvedená pravidla,
a to dle činnosti, druhu příjmů.
U staveniště je časový prostor pro vznik stálé
provozovny v porovnání se ZDP prodloužen na 12 měsíců. Bližší podmínky pro
vznik „staveništní“ stálé provozovny uvádí pokyn D-190 k § 22 zákona,
bod 7.
Smlouva také vyjmenovává tzv. „službovou“ stálou
provozovnu s časovým testem delším než tři měsíce. Vzhledem k tomu, že
tuzemský ZDP u této stálé provozovny uvádí časový test delší než šest měsíců, v
případě poskytování uvedených služeb ukrajinskými rezidenty v ČR by se ale
použila tato šestiměsíční lhůta. Bližší postup ke zdaňování těchto příjmů
nerezidentů v ČR uvádí pokyn MF D-154.

K výše uvedeným typům stálých provozoven je nutné
připomenout, že uzavře-li zejména tuzemská osoba „staveništní“ či „službový“
kontrakt s ukrajinskými rezidenty, má povinnost tuto skutečnost oznámit svému
místně příslušnému finančnímu úřadu dle ustanovení § 34 odst. 17 ZSDP.
Odstavec 4 uvádí situace, za kterých i při naplnění
vlastnosti trvalého místa (například kanceláře) nerezidentovi stálá provozovna
na území druhého státu nevzniká. Například když podnik ve druhém státě má
kancelář jen za účelem nákupu zboží (vývozní aktivita) nebo místo má charakter
jen přípravný nebo pomocný (mapování trhu, zjišťování poptávky, reklama pro
svůj podnik apod.). Vlastnosti přípravného nebo pomocného charakteru naplňují
zejména zahraničními subjekty v ČR otevírané tzv. obchodní reprezentace. V
případě, že činnost této reprezentace spočívá například i v napomáhání dovozní
aktivity mateřské firmy do ČR (zprostředkování obchodů, vyřizování reklamací
apod.), potom jde už o překročení činností přípravného a pomocného charakteru
kanceláře a jde tedy o stálou provozovnu.
Nahoru Závislý / Nezávislý agent
Odstavec 5 uvádí speciální okolnost, kdy činnost
závislého zástupce (agenta) je ve druhém státě považována za stálou provozovnu.
Tato situace nastává v případě, že společnost jednoho státu dá plnou moc osobě
ve druhém státě k jednání jménem společnosti, k uzavírání hospodářských smluv
jejím jménem a k celkovému zastupování. Pokud nejde o činnosti uvedené v
odstavci čtvrtém, potom vzniká zahraniční osobě ve druhém státě stálá
provozovna.
Naproti tomu, jestliže společnost jednoho státu jedná ve
druhém státě prostřednictvím nezávislého zástupce (například makléře, který
zprostředkovává obchody cenných papírů i jiným společnostem, není tedy závislý
jen na této jedné společnosti), stálá provozovna této společnosti ve druhém
státě nevzniká.
Nahoru Dceřiná společnost
Význam odstavce 7 spočívá ve vzájemné deklaraci, že na
základě toho, že společnost jednoho státu založí (či má) ve druhém státě
dceřinou společnost, potom jen dle této skutečnosti nevznikne společnosti
jednoho státu stálá provozovna ve druhém smluvním státě.
Článek 7 - Zisky podniků upravuje zejména
zdaňování stálých provozoven. Právo na zdanění zisků podniků jednoho smluvního
státu na území druhého státu vzniká vesměs dle tohoto článku v případě, že tyto
zisky jsou na území druhého státu dosahovány prostřednictvím stálé provozovny,
která je tam umístěna. Při zdanění stálé provozovny lze vycházet jen z těch
zisků, které lze stálé provozovně přičítat, přičemž je uplatňován princip
nezávislosti. Znamená to, že u zdanění stálé provozovny se vychází z obdobných
podmínek nezávislého podniku při styku s podnikem, jehož je stálou
provozovnou.
K obvyklostem při zdaňování stálých provozoven patří i
odečet tzv. správních výloh vedení podniku v souvislosti s řízením stálé
provozovny v zahraničí. Tento postup je uveden i v tuzemském pokynu
Ministerstva financí ČR D-190 k § 22 ZDP bod 5.
Nahoru Mezinárodní doprava
V případě, že dopravní činností české nebo ukrajinské
firmy je naplněna definice mezinárodní dopravy, jak je uvedena v článku 3,
potom zisky z této přepravy se zdaňují pouze v zemi provozovatele této dopravy,
což vyplývá z článku 8 - Mezinárodní doprava. Toto právo na zdanění
pouze v jednom smluvním státě souvisí s pragmatickými problémy, značnou
administrativní náročností, která by vznikala při rozdělování dosaženého
zisku.
Nahoru Příjmy z movitého a nemovitého majetku
Právo na zdaňování těchto příjmů upravují článek 6 -
Příjmy z nemovitého majetku a článek 13 - Zisky ze zcizení majetku. V
šestém článku je upravena zásada, že příjmy z užívání nemovitého majetku, který
pobírá rezident jednoho smluvního státu, podléhají zdanění v tomto druhém
smluvním státě. Čili právo na zdanění náleží tomu státu, kde se nemovitost
nachází. V případě, že jde o zdanění v ČR, při definování nemovitého majetku se
vychází z ustanovení ObčZ.

Rezident Ukrajiny pronajímá české společnosti
administrativní budovu, která se nachází v Praze. Česká společnost při úhradě
nájemného provede 10% zajištění podle ustanovení § 38e ZDP, neboť jde zároveň o
příjem nerezidenta podle § 22 odst. 1 písm. e) ZDP, který smlouva umožňuje
zdanit.
V případě, že by šlo o pronájem fyzickým osobám za
bytové prostory užívané k bydlení a k činnostem s bydlením spojeným, je plátce
od povinnosti zajištění daně osvobozen.
Nahoru Prodej nemovitosti
Stejná zásada jako u zdanění příjmů z pronájmu
nemovitosti se uplatňuje i u prodeje nemovitosti, což vyplývá z ustanovení
článku 13. Podle tohoto článku nelze v ČR zdanit příjmy ukrajinských rezidentů
z prodeje účasti nebo podílu na obchodní společnosti nebo družstvu se sídlem na
území ČR nebo příjmy z prodeje cenných papírů vydávaných poplatníky se sídlem
na území ČR, pokud majetek těchto společností není tvořen hlavně nemovitým
majetkem, který je v ČR umístěn.
V prvním odstavci článku 10 - Dividendy je
zakotveno právo státu na zdanění dividend přijatých jeho rezidentem na území
druhého smluvního státu. Konkrétní způsob zdanění potom obsahují vnitrostátní
daňové předpisy.

V případě, že česká společnost pobírá na Ukrajině
dividendy, potom tento příjem v jejím daňovém přiznání v ČR za rok 2000 vstoupí
do samostatného základu daně, který podléhá sazbě
daně ve výši 15 %. Daň zaplacenou na Ukrajině si uplatní zápočtem.
Pokud takový příjem dosáhne česká fyzická osoba, z
hlediska daňového přiznání v ČR má dvě možnosti. Buďto tento příjem uvede na
samostatném daňovém přiznání typu C, nebo ho zahrne do příjmů na daňovém
přiznání typu B. Pokud tyto dividendy samostatně uvede na přiznání typu C,
potom v ČR už nezaplatí žádnou daň, neboť v tomto přiznání podléhají dividendy
ze zahraničí 15% sazbě daně. Tento závěr vychází z toho, že i na Ukrajině
zaplatil 15 %, což je maximální hranice zdanění pro FO dle smlouvy
(předpokládejme, že u FO - nerezidentů dle ukrajinského domácího zákona není
daň z dividend nižší než 15 %). Tuto zaplacenou daň v zahraničí si započte a
výsledkem je nulová daňová povinnost z dividend ze zahraničí v rámci
samostatného základu daně.
Druhý odstavec článku 10 dává právo na zdanění příjmů z
dividend státu, v němž má sídlo společnost, která je vyplácí, za předpokladu,
že zahraniční příjemce je skutečným vlastníkem dividend. Hraniční neboli
maximální sazba srážkové daně dle tohoto odstavce je buď ve výši 5 %, nebo 15
%. Použití nižší sazby přichází v úvahu, jestliže příjemcem je společnost,
která vlastní minimálně 25 % majetku společnosti vyplácející dividendy. Tato
sazba se tedy týká právnických osob kromě osobních společností. V ostatních
případech (zejména se to týká fyzických osob) se použije sazba ve výši 15 %.
Sníženou daň ve výši 5 % český plátce při výplatě dividend ukrajinským
rezidentům uplatňuje v ČR automaticky. Refundační systém nebyl u nás dosud
zaveden.
Jak vyplývá z pokynu č. D-211, který se týká uplatňování
mezinárodní smlouvy s Ukrajinou a který byl uveřejněn ve Finančním zpravodaji
č. 3/2000, Ukrajina má zaveden tzv. refundační systém. To znamená, že
ukrajinská společnost vyplácející dividendy rezidentovi ČR provede srážku daně
podle vnitrostátních daňových předpisů. Český daňový rezident nejpozději do
jednoho roku od data, kdy byla provedena srážka daně, požádá příslušného
ukrajinského správce daně o refundaci částky daně, která přesahuje částku, jež
může být vybrána v souladu s příslušnými ustanoveními smlouvy. Žádost se podává
neformálním způsobem (není speciální formulář) v jazyce anglickém nebo
ukrajinském. Žadatel musí k žádosti předložit potvrzení o rezidentství v ČR…