2025.13.1
Novela zákona o dani silniční 2025 a 2026
Ing. Karel Janoušek
Daň silniční je upravena zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDSIL). Po výrazných zjednodušeních provedených zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů, se od 1. 1. 2022 daň silniční prakticky týká pouze některých nákladních automobilů a jejich některých přípojných vozidel.
Zákonem č. 218/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy České republiky, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně, byly v dani silniční provedeny změny ve výši daně pro některá zdanitelná vozidla kategorie N a změny týkající se slevy na dani při použití vozidla v kombinované dopravě. Podrobnosti jsou uvedeny níže.
NahoruZměny platné od zdaňovacího období roku 2025
S platností již pro celé zdaňovací období roku 2025 byla snížena výše daně pro zdanitelná vozidla kategorie N s kódem druhu karoserie BA (nákladní automobily), BB (skříňové automobily), BC (tahače návěsu) a BD (silniční tahače a tahače přívěsu), vybavená vzduchovým závěsem hnací nápravy nebo jeho ekvivalentem. Snížené sazby výše daně byly současně upraveny tak, že jejich hodnota je dělitelná dvanácti bez desetinných míst.
U ostatních vozidel kategorie N, která nejsou vybavena vzduchovým závěsem hnací nápravy nebo jeho ekvivalentem, se tyto úpravy výše daně pro zdaňovací období roku 2025 nepoužijí.
Vymezení vzduchového závěsu vychází ze Směrnice Rady 96/53/ES, kterou se stanoví maximální povolené rozměry pro určitá motorová vozidla ve vnitrostátní a mezinárodní dopravě v rámci Společenství a celková hmotnost v mezinárodní dopravě. V bodu 1 Přílohy II uvedené Směrnice je v zásadě uvedeno, že za vzduchový (pneumatický) závěs je považován systém zavěšení, jestliže nejméně 75 % účinku odpružení je způsobováno pneumatickým odpružením. Podmínky pro rovnocennost s pneumatickým zavěšením jsou stanoveny v bodu 2 uvedené přílohy.
To, zda je vozidlo vybaveno pneumatickým závěsem hnací nápravy, se zjistí z technických dokladů k příslušnému vozidlu, u novějších vozidel by přitom měl být údaj o způsobu odpružení hnací nápravy uveden v prohlášení o shodě ("Certificate of conformity", tzv. COC list). Viz také Příloha II, Část 1 A, bod 6.2.3 Prováděcího nařízení komise (EU) 2020/68, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 s ohledem na správní požadavky na schvalování a dozor nad motorovými vozidly a jejich přípojnými prostředky a systémy, konstrukčními částmi a samostatnými technickými jednotkami určenými pro tato vozidla.
Pro možnost použití snížené sazby výše daně postačuje, když je vzduchovým závěsem nebo jeho ekvivalentem (viz § 5 odst. 5 ZDSIL) vybavena alespoň jedna hnací náprava vozidla. Ostatní nápravy mohou být vybaveny jakýmkoliv druhem odpružení. Rozhodující přitom je stav vybavení na začátku příslušného zdaňovacího období, příp. stav v okamžiku první registrace vozidla v registru silničních vozidel v ČR. Ke změnám stavu vybavení v průběhu zdaňovacího období se nepřihlíží.
NahoruZměny platné od zdaňovacího období roku 2026
S účinností od zdaňovacího období roku 2026 byla shora uvedeným zákonem č. 218/2025 Sb. upravena výše daně pro zdanitelná vozidla kategorie N, která nejsou vybavena vzduchovým závěsem hnací nápravy nebo jeho ekvivalentem a jsou vybavena závěsem s jiným odpružením, a to tak, že hodnota výše daně je dělitelná dvanácti bez desetinných míst.
Výše sazeb daně pro zdanitelná vozidla kategorie N pro zdaňovací období roku 2025 a od zdaňovacího období roku 2026, je uvedena v tabulce. U vozidel kategorie O (přípojná vozidla) ke změně výše sazeb daně nedošlo.